Home / ervaring werknemer / collega bas

‘We krijgen de kans om kwaliteit te maken’

Bas

Bas Lans (49) is géén man van weinig woorden – vooral als je hem aan de praat krijgt over zijn werk. Dan vertelt de ervaren timmerman openhartig over bijna 30 jaar trouwe dienst bij Bouwbedrijf Huurdeman. Van leerling tot gewaardeerd vakman, van crisis tot comeback. ‘Huurdeman is altijd goed voor mij geweest. Ik ga hier nooit meer weg.’ 

 

Van leerling tot vakman

In 1995 kwam Bas als jonge leerling bij Huurdeman terecht, op advies van het toenmalige SBRA (nu Bouwmensen). Ze zeiden: Huurdeman is een bedrijf voor jou. Bas had toen al bij drie andere aannemers gewerkt. ‘Bij Huurdeman had ik meteen een klik met mijn leermeester Rob Seising. Die eerste indruk bepaalde veel. De sfeer was gezellig, er werden grapjes gemaakt, collega’s gingen leuk met elkaar om.’

Nu, 29 jaar later, werkt Bas vooral aan particuliere verbouwingen en onderhoud. Zijn passie ligt bij het ambachtelijke werk, zoals dakkapellen, deuren en ander maatwerk. 

 

Kwaliteit boven snelheid

Wat Bas het meest waardeert in zijn werkgever is de ruimte voor vakmanschap. ‘We krijgen de kans om kwaliteit te maken. De directie vraagt ons niet om iets in elkaar te prutsen. Nee, liever in één keer goed. Ook als dat meer tijd of geld kost. Dat voorkomt een ontevreden klant. 

Kwaliteit leveren betekent ook dat het materiaal op orde moet zijn. Ik heb een grote nieuwe bus, nieuw gereedschap, alles zit er altijd in. Echt niks te klagen. Dat is heel belangrijk voor het werkplezier. Want niets zo frustrerend als versleten gereedschap.’

 

“Hoe ik opgevangen ben tijdens mijn scheiding, dat vind ik echt bijzonder”

Betrokkenheid in moeilijke tijden

Bas leerde de menselijke kant van het bouwbedrijf goed kennen tijdens zijn scheiding. ‘Hoe ik opgevangen ben tijdens mijn scheiding, dat vind ik echt bijzonder voor een werkgever. Ik heb driekwart jaar in de ziektewet gelopen – niks voor mij. Ik weet nog precies wat de directeur zei: ‘Jij zit nu in het rood. Het gezeur van Huurdeman kan je er niet bij hebben. Ga naar huis, zorg eerst dat je privé weer in het groen komt. Hij hield contact maar vroeg nooit wanneer ik weer terugkwam. Alleen maar of ik zin had om een kop koffie te komen drinken. Dat heeft me zoveel rust gegeven.’

 

Flexibiliteit en menselijkheid

‘Huurdeman is een bedrijf waar alles volgens het boekje gaat. Dat is soms vervelend, maar je weet wel waar je aan toe bent. Toch zijn ze flexibel, ze doen niet moeilijk. Toen ik een keer straal vergeten was om mijn vakantie tijdig door te geven, werd het drie dagen van tevoren toch mogelijk gemaakt. Huurdeman is altijd goed voor mij geweest, dus ben ik ook loyaal. Ik ga hier nooit meer weg. Ook al lijkt het gras ergens anders misschien groener.’

 

Trots op het eindresultaat

De oplevering van een grondige verbouwing maakt Bas apetrots. ‘Als je dan ziet hoe strak en anders alles geworden is, hoe blij mensen ervan worden… Dan denk je: shit, het is ook echt wel mooi geworden.’ Die klantrelaties gaan ook decennia mee. Zo heeft Bas een klant waar hij als leerling al een keuken uitbouwde; ze blijven hem en Eelco terugvragen, voor een carport tot een compleet nieuwe bovenverdieping. 

 

Advies voor nieuwe generatie

Aan jonge timmermannen heeft Bas een duidelijke boodschap: ‘Als je een leuke baan zoekt met een goed salaris in een leuk bedrijf, dan moet je bij Huurdeman zijn. Je moet willen leren en niet bang zijn om je mond open te doen. Je hoeft niet snel te werken, als het maar netjes is. Snelheid komt met de jaren.’

Zelf ambieerde hij niet om leermeester te worden. Maar als een leerling met hem meeloopt, neemt hij alle tijd om hem iets waardevols te leren. 

Bas: ‘Ik heb het altijd naar m’n zin gehad bij Huurdeman. Natuurlijk heb ik ook baaldagen, maar ik werk nog steeds met veel plezier.’ En terwijl hij op de foto gaat voor dit artikel, staan zijn collega’s gekke bekken te trekken. Het is wel duidelijk dat het goed zit met het werkplezier bij Huurdeman.