
Home / klantverhaal / lievegoed zorg wederkerigheid
Lievegoed zorgboerderij de Wederkerigheid
Philip Blumendal
“Wat ik waardeer in Huurdeman is flexibiliteit, ervaring, vertrouwen, prettige mensen en vakkundigheid”
Lievegoed kiest voor samenwerking boven aanbesteding
Op het karakteristieke landgoed De Reehorst in Driebergen breidt Lievegoed de locatie ‘“De Wederkerigheid’” flink uit: van 4 naar 38 bewoners. Voor Bouwbedrijf Huurdeman is het een groot project met een combinatie van renovatie en nieuwbouw, in een sprookjesachtige omgeving.
Lievegoed de Wederkerigheid is een woon- en werkgemeenschap voor volwassenen met een (tijdelijke) afstand tot de maatschappij en de arbeidsmarkt, die wordt veroorzaakt door een al dan niet tijdelijke (lichte) psychiatrische stoornis, (ex)verslavingsproblematiek en/of licht verstandelijke beperking.
Philip Blumendal is bij Lievegoed sinds 2009 verantwoordelijk voor de vastgoedportefeuille en stuurt het bouwproject aan.

Een keuze op basis van vertrouwen
Philip: ‘Dit project met Huurdeman loopt sinds 2022, toen Lievegoed de zorgactiviteiten van de Wederkerigheid overnam. Het traject van ontwerp en vergunningen verliep voorspoedig, totdat milieuorganisaties bezwaar maakten. Het project lag daardoor een jaar stil – een flinke test voor de flexibiliteit van het bouwbedrijf.
De reden dat we met Huurdeman in zee zijn gegaan, heeft alles te maken met wederzijds vertrouwen en respect. We hadden al positieve ervaringen met Huurdeman bij een eerder nieuwbouwproject, een woonboerderij op de Langbroekerdijk. Dus we weten al wat we aan elkaar hebben en delen de passie om iets moois neer te zetten. Ik heb Ilja gebeld en gevraagd: ‘Dit project gaan we doen. Hebben jullie interesse en tijd?’ En hij zei gelukkig ja.’
Ervaring in de zorg
In plaats van een aanbesteding koos Lievegoed bewust voor continuïteit. ‘In deze markt en met een project van deze omvang wilden we geen risico’s lopen,’ licht Philip toe. ‘Het gaat uiteindelijk om mensen die een bepaalde woonbehoefte hebben, waarbij de kwaliteit van leven heel belangrijk is.
Huurdeman’s ervaring in de gezondheidszorg komt hier van pas. Met hun eigen mensen en onderaannemers is het altijd prettig werken. Tijdens de bouw gaat alles hier gewoon door. Dus je hebt ook een bouwbedrijf nodig dat het begrijpt en daar rekening mee houdt. Bewoners en medewerkers ondervinden zo min mogelijk hinder. Stefan en Eelco, de uitvoerders vanuit Huurdeman, stemmen met hen af. Bijvoorbeeld door niet om 7 uur ’s morgens te beginnen. Het is geven en nemen.’
Wat ik waardeer in Huurdeman is flexibiliteit, ervaring, vertrouwen, prettige mensen en vakkundigheid. Je kunt snel schakelen en de betrokkenheid is groot.
Oplossingsgericht
‘Natuurlijk gaat er in een jaar tijd wel eens iets fout. Wanneer er problemen ontstaan, lost Huurdeman ze netjes op. Ook als ze door een ander zijn veroorzaakt. Toen bijvoorbeeld bij een eerder project de gevelopbouw onvoldoende brandwerend bleek te zijn door een communicatiefout, nam Huurdeman de verantwoordelijkheid zonder moeilijk te doen over de kosten.’
Wanneer is het project, dat eind oktober 2025 wordt opgeleverd, geslaagd? Voor Philip is succes meetbaar: ‘Vanuit bedrijfskundig perspectief vind ik het belangrijk dat we binnen planning, budget en ontwerp blijven. Maar evengoed is het belangrijk dat het gehele proces prettig is verlopen. Wat ik waardeer in Huurdeman is flexibiliteit, ervaring, vertrouwen, prettige mensen en vakkundigheid. Het is geen klein bedrijf, en ook niet te groot. Dan kun je snel schakelen en de betrokkenheid is groot. Ook vanuit de directie. Ik vind het mooi om te zien dat mensen relatief lang bij Huurdeman werken. Dat zegt iets over de sfeer.’
Een mooi resultaat in het verschiet
Het nieuwe gebouw en de bestaande gebouwen huisvesten straks 38 bewoners in plaats van 4. Elke cliënt krijgt een studio met eigen sanitair, aangevuld met per acht bewoners een gemeenschappelijke woonkamer met woonkeuken. ‘Een spannend moment is altijd als het klaar is of het bedachte ontwerp ook zo uitpakt in de praktijk. Je ziet en ervaart het pas als de cliënten er wonen en de zorgmedewerkers hun werk doen.’
Philip kijkt uit naar het eindresultaat: ‘Gelukkig is het geen hoogbouw geworden. Het zijn maar twee verdiepingen, met een groen dak, volledig bedekt met sedum. Er zit een mooie organische knik in het gebouw. Dus het oorspronkelijke karakter is overeind gebleven. Ook vind ik het metselwerk met dit type baksteen heel mooi.’
Voor Philip is de waarde van Huurdeman helder: ‘Ik weet wat ze kunnen en dat ze hun afspraken en planning nakomen. Dat is ons veel waard.’
