
Home / klantverhaal / verbouwing showroom toyota van gent
Verbouwing showroom Toyota van Gent Amersfoort
Jacco van Gent
“We hadden een goed gevoel bij Huurdeman, en dat klopte”
In 2021 zette Toyota Van Gent een belangrijke stap richting de toekomst met de opening van een nieuwe vestiging in Amersfoort. Al snel werd duidelijk: om echt klaar te zijn voor groei, moest het pand grondig worden aangepakt. Bouwbedrijf Huurdeman bv startte de langverwachte verbouwing in september 2024. Onder één voorwaarde: dat het werk gewoon door kon gaan. Een half jaar later, in januari 2025, was alles klaar.
Jacco van Gent vertelt: ‘Amersfoort is voor ons als Toyotadealer een strategische locatie. De vestiging ligt precies tussen onze locaties in Veenendaal, Hilversum, Ede en Naarden. Maar het pand zelf was verouderd en niet berekend op de toekomst. De uitstraling klopte niet meer met wie we zijn en waar we naartoe willen.’
Van hokkerige kantoren naar open samenwerking
Samen met het team werd er gekeken naar wat echt nodig was om de klantbeleving te verbeteren én de werkplek fijner en efficiënter te maken. De voormalige kantoren maakten plaats voor één open ruimte waar het magazijn, de werkplaatsreceptie en de chef werkplaats samenkomen. Jacco: ‘Die mensen hebben dagelijks met elkaar te maken. Door ze letterlijk bij elkaar te zetten, is de samenwerking sterker én sneller geworden.
Een grote verbetering is ook de nieuwe ontvangstbalie direct bij binnenkomst. Voorheen kwamen klanten binnen en wisten ze niet waar ze naartoe moesten. Nu word je welkom geheten door een host en je weet meteen waar je moet zijn. Het voelt gastvrij en professioneel.’
“We hebben meerdere partijen gesproken, maar Huurdeman viel direct op. Ze kwamen vaker terug om details nog een keer te checken, stelden vragen, namen het serieus. Dat gaf vertrouwen”

Grote ingreep, in een werkende vestiging
Een verbouwing uitvoeren terwijl het bedrijf doordraait, dat vraagt om maatwerk, flexibiliteit en partners die écht meedenken. ‘We hebben meerdere partijen gesproken, maar Huurdeman viel direct op. Ze kwamen vaker terug om details nog een keer te checken, stelden vragen, namen het serieus. Dat gaf vertrouwen,’ zegt Jacco. ‘Eerlijk gezegd hadden we al besloten met hen te werken vóór we de offerte kregen. We hadden er gewoon een goed gevoel bij, en dat is helemaal uitgekomen. Je merkte aan alles dat ze de opdracht serieus namen. Ik ken Huurdeman en weet dat ze nauwkeurig werken.’
Flexibiliteit bij problemen
Natuurlijk kwamen er, zoals bij elke verbouwing, onverwachte uitdagingen voorbij. Een zware schuifdeur bleek constructief niet te werken. ‘Ilja van Huurdeman zei: ‘Het moet wel mooi zijn.’ Een paar weken later stond er een compleet nieuwe deur.’
Ook met verkeerd opgemeten staalkabels werd razendsnel geschakeld. ‘Dat was onze fout. Maar de volgende ochtend had Huurdeman het alweer aangepast. Ze doen niet moeilijk en lossen het op.’
Spectaculaire raampartijen
Opvallend zijn de enorme raampartijen en de autolift naar de showroom op de eerste verdieping. Als een koper zijn nieuwe auto de showroom uitrijdt, kan de glazen pui helemaal open. Vanuit de schoonmaakruimte kunnen auto’s met de lift naar de etage gebracht worden – binnendoor dus, geheel afleverklaar zonder dat ze door de regen moeten.
Trots op het resultaat
‘Het resultaat is echt zoals we hadden bedacht en gehoopt. Het is vooral een heel fijne werkplek geworden. Onze medewerkers vinden het prettiger zoals alles nu werkt en laten het vol trots zien. De efficiëntie in looplijnen is beter, we kunnen auto’s beter rangeren. En de klantbeleving is een stuk verbeterd, bij binnenkomst denk je echt even: zo, dat is gaaf!’
Die waardering gaat verder dan Amersfoort. Ook collega-dealers komen regelmatig een kijkje nemen. Toyota Nederland gebruikt deze locatie continu als voorbeeld.
Voor Jacco was niet alleen het eindresultaat belangrijk. Prettige mensen over de vloer hebben speelt ook een rol. ‘De samenwerking verliep heel plezierig. Communicatie komt van twee kanten, zij begrepen dat we moesten doorwerken en andersom hebben wij er ook begrip voor dat zij hun werk moeten kunnen doen. Dus je kunt zeggen dat onze intuïtie klopte: Huurdeman heeft het goede gevoel meer dan waargemaakt.‘
